دسته بندی نشده

خاک چیست و چرا اهمیت دارد؟


خاک نقش حیاتی در جنبه­ های مختلف زندگی از­جمله کشاورزی دارد. خاک جزو مهمی از اکوسیستم است و تنوع زیستی در بستر خاک امکانپذیر شده است. در کشاورزی، خاک محیطی را برای استقرار ریشه و رشد گیاهان فراهم می­ کند و مواد مغذی مورد نیاز برای تولید محصول را تامین می­ نماید.
خاک مخلوط پیچیده­ای از مواد معدنی، مواد آلی، آب و هوا است که لایه بالایی سطح زمین را تشکیل می­دهد و یک جزء حیاتی از محیط است که از رشد گیاهان حمایت و زندگی را بر روی زمین حفظ می­کند. درنتیجه خاک‌های سالم و حاصلخیز ضروری‌ترین منبع طبیعی ما برای تولید مواد غذایی را تشکیل می‌دهند. تخریب ناشی از کاهش مواد آلی و مواد مغذی خاک، افزایش فرسایش، کوددهی بیش از حد، شوری خاک و آلودگی خاک منجر به ازبین‌رفتن خاک شده است. بنابراین؛ ضروری است که ما در حفظ و پایداری این منبع مهم و اساسی برای تولید مواد غذایی تلاش کنیم و این مستلزم مراقبت از سلامت طولانی‌مدت خاک بمنظور حفظ ساختار خاک، حاصلخیزی، پویایی مواد آلی متعادل و مواد مغذی، تنوع زیستی و کلیه خدمات مربوط به اکوسیستم خاک است.
منبع ارزشمندی که تشکیل آن فرایندی تدریجی و طولانی مدت در اثر هوازدگی و تخریب سنگ ها درگذر زمان بوده است و اکنون در اختیار ماست.

ترکیب خاک

خاک‌ سیستم‌ پیچیده‌ای است که در فرایندهای بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی نقش دارد و برای عملکرد اکوسیستم خاک، بهره‌وری گیاه و کیفیت آب بسیار مهم است، در واقع، خاک یک رابط مهم بین بیوسفر، هیدروسفر و لیتوسفر است. خاک از عناصر مختلفی از جمله مواد معدنی، مواد آلی، آب و هوا تشکیل شده، مواد معدنی که از تخریب و فرسایش سنگ‌ها ایجاد می­شود مانند ماسه، سیلت و رس بخش غیر­آلی خاک را تشکیل می­ دهد و مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه را فراهم می­ کند و تأثیر زیادی بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک دارد. همچنین بافت و ساختمان خاک را تشکیل می‌دهد. مواد آلی که از گیاهان و حیوانات درحال پوسیدگی و یا میکروارگانیسم­ های موجود در خاک به ­دست ­می­ آید، خاک را غنی می­ کند و حاصلخیزی و باروری آن را بهبود می­ بخشد به­ علاوه باعث بهبود ویژگی های فیزیکی خاک می­ شود. آب و هوای موجود در خاک برای بقای موجودات خاک و ریشه گیاهان حیاتی هست چراکه عناصر غذایی توسط آب به ریشه گیاه می ­رسد و هوای موجود در خلل و فرج باعث تامین اکسیژن و تهویه خاک می­ شود.


انواع خاک

خاک براساس ترکیب و بافت آنها انواع مختلفی دارد. خاک شنی دارای ذرات درشت است و سرعت زهکشی و آبشویی در آن بیشتر است و برای گیاهان مقاوم به خشکی مناسب است. خاک رس، با ذرات کوچک، آب را به خوبی حفظ می­ کند، اما می ­تواند سنگین و مستعد تراکم باشد. خاک سیلت تعادل بین ماسه و رس است. خاک لومی که بهترین خاک برای کشاورزی در­نظر­گرفته ­می ­شود، مخلوطی از ماسه، سیلت و خاک رس است. این ویژگی‌ها تأثیر زیادی بر رشد گیاهان و کشاورزی دارند و به این ترتیب برای کشت‌ و زرع محصولات مختلف با توجه به نیاز گیاه انتخاب می شود.

حفاظت از خاک

اقدامات مدیریتی پایدار برای جلوگیری از فرسایش و حفظ حاصلخیزی خاک ضروری است. روش­های کنترل فرسایش مانند تراس بندی، ایجاد بندسار، حفظ پوشش گیاهی و شخم حفاظتی به جلوگیری از فرسایش خاک در اثر روان­آب کمک می­ کند. تناوب زراعی و گیاهان پوششی تکنیک­ هایی هستند که برای بهبود سلامت خاک و جلوگیری از کاهش مواد مغذی استفاده می ­شوند. با اجرای راهبردهای حفاظت از خاک می توانیم علاوه بر اینکه بهره برداری بیشتری از خاک داشته باشیم، این منبع ارزشمند را برای نسل­ های آینده نیز حفظ کنیم.



دیدگاهتان را بنویسید